Tuindagboek: week 18

Er is geen verslagje van vorige week want ik heb in feite niks gedaan behalve alles in leven houden. Ik had er eerlijk gezegd ook niet veel zin in om buiten te gaan bij zo’n weer… Het contrast met afgelopen week kon niet groter zijn! Ik had dan nog het geluk een weekje verlof te hebben dus ik kon me volledig laten gaan. Het werd een productieve week!!

Het begon met alle onkruid eens te verwijderen want dat groeide wel gewoon verder toen ik geen zin had om buiten te gaan. Er zijn nog zekerheden in het leven, jammergenoeg!

Op woensdag trok ik naar Floralux (een giga-tuincentrum) en heb ik mijn kar volgeladen met aubergines, tomaten, paprika’s, courgettes en een peper.  Ik zag ook een soort irrigatiesysteem dat ik wel eens wou proberen, dit belandde dus ook in het karretje…

img_0840_zpso55jmwgvBij het uitplanten ga ik als volgt te werk: putje graven, een tomatenspiraal of stok in het midden plaatsen, klein handje gedroogde kippen/koeienmest en een klein handje tuinkali (en ik heb al kleine handen haha), enkele liters water erin. Als het water er bijna is ingedrongen goed diep planten (zeker de tomaten) , putje dicht en nog wat water… Echt moeilijk is het dus niet… Ik was wel al behoorlijk aan het zweten want in de serre was de temperatuur behoorlijk tropisch. Denk er ook aan als je groenten uitplant op erg zonnig dagen dat je de plantjes wat moet beschermen… Daarom hang ik elk jaar een schaduwdoek in de serre (na een slechte ervaring met temperzon).

 

Op vraag van mijn lief heb ik dit jaar meer paprika’s geplant want die lust geen tomaten (echt waar!!)… Ik zal het systeem van Diana uitproberen want ik een erg kleine serre en ik wil er zoveel mogelijk inproppen… Ik heb dus telkens 3 paprika’s en 3 aubergines per stok uitgeplant. De tomaten staan ‘normaal’ geplant dus 1 plant per stok.

De courgettes werden uiteraard buiten uitgeplant op dezelfde manier als hierboven img_0860_zpsxmwypoaq(zonder stok). Op het slabed heb ik de voorgezaaide andijvie uitgeplant en de voorgezaaide slaplantjes heb ik overal geplant waar ik plaats vond (tussen de courgettes, tussen de peultjes, op het ‘reservebed’…) want ik loop nu al tegen het gekend probleem aan: ik heb plaats te kort!!

Enkele weken geleden was ik optimistisch en zaaide ik al wat klimbonen en maïs voor maar door het koude weer zijn deze erg slecht opgekomen. Ik heb nu dus als een 10-tal bonen uitgeplant en heb er ongeveer evenveel opnieuw ingezaaid (ook in potjes). De maïs heb ik ook nog gezaaid.

img_0861_zpsll1zckcb

Ondertussen zijn de kruiden bijna allemaal opgekomen behalve de koriander en bieslook dus misschien zaai ik die nog eens opnieuw. De aardbeien staan zo goed als allemaal te bloeien, de aardappeltjes werden aangeaard en de kolen groeien… als kool!

Op zaterdag ging ik naar de Tuindagen van Beervelde. Ik had gehoopt daar nog een chilipeper op de kop te tikken maar ik vond het aanbod voor de moestuin echt tegenvallen. Weinig speciale rassen gezien en al helemaal geen ‘speciale’ chilipepers. Enkel de standaardchilipeper die je tegenwoordig in elk tuincentrum kan kopen en die ik dus al had gekocht. Ik heb bij Angelo Dorny wel nog 2 tomaten gekocht dus die gingen ook de serre nog in.

De eerste oogsten zijn ook binnen dus nu zijn we echt vertrokken! We aten deze week kropsla, Australische gele snijsla, rucola en radijzen.

Geef een reactie

