Tuindagboek: week 19 en 20

Twee weekverslagjes in één, ik had de tijd niet gevonden om op tijd een verslagje uit te typen. De tijd vliegt, juni klopt al bijna aan de deur en dat zie je ook aan de moestuin…

Alle plekjes zijn zo goed als opgevuld: het vak van de vruchtgewassen staat nu vol en de serre barst binnenkort uit zijn voegen… Enkel op het wortelvak en het kolenvak is er nog wat plaats!

Ik heb dus nog heel wat uitgeplant de afgelopen weken! Zo ziet het het perceel van de vruchtgewassen er nu uit. Er staan 2 courgettes (1 gele en 1 groene) met er tussenin enkele slaplantjes. Vorige week heb ik een klimrek geplaatst en heb ik aan de ene kant 2 pompoenen geplant (butternut) en aan de andere kant 3 komkommers (sakura). De komkommers zaaide ik 4 weken geleden. Het zijn buitenkomkommers die het ook goed zouden moeten doen in minder gunstige weersomstandigheden.

Op het wortelvak heb ik nog 2 soorten wortel gezaaid en een rijtje radijzen. Ik ben deze keer slimmer geweest en heb de rijtjes gemerkt met wat zand. Dit zal ik volgend jaar zeker opnieuw doen want het is toch net iets makkelijker om de zaailingetjes of onkruid te herkennen… Misschien moet ik meteen ook maar wat later zaaien want nu stonden ze een goeie week later al boven te piepen (de sprietjes toch, geen duidelijke zaailingen) in plaats van weken te moeten wachten… Al ben ik volgend jaar waarschijnlijk weer zo enthousiast in maart en zal ik wel opnieuw vroeg wortels zaaien… Ik heb ook een rij venkelplantjes uitgeplant (geen idee welke soort, gekocht op de markt).

kruidenbak met munt, oregano, tijm, rozemarijn, bonenkruid, peterselie, lavas en bieslookEr ging ook nog een nieuwe lading boontjes (cobra) naar buiten en in de kruidenbak gingen nog enkele peterselieplantjes (de vorige werden verorberd door de slakken) de grond in samen met een plantje salie en oregano (hot & spicy).

éénjarigen in zinken kuip op het terras

 

Van de kruiden die ik zelf zaaide, heb ik de basilicum en dille verspeend. Voor de rest hebben we alle terras- en bloembakken gevuld met allerlei eenjarigen zodat we deze zomer van een kleurrijk terras kunnen genieten!

Geef een reactie

