Harvest Monday + tuindagboek week 17 (april 2017)

English version below.

Deze week stond er veel op het programma, ik keek er erg naar uit: tomatentijd! Ik koop mijn tomaten en zaai ze niet zelf. Dit jaar waren er echter wel enkele vrijwilligers in de serre. Geen idee welke tomaten het zijn, ik vermoed misschien black cherry. De grootste zaailing heb ik opgepot, we zien wel hoe die het zal doen. Ik heb een aantal verschillende soorten geplant: Noire de Crimée, Black Cherry (mijn favoriet!!), Marmande, Green Zebra, Yellow pear-shaped Costoluto genovese en nog een geënte tomaat met 2 stammen. Ik ben eens benieuwd of die geënte tomaat ook effectief meer opbrengst zal geven..

Verder ook nog één mini-komkommer uitgeplant (Passandra) en  aubergines waar ik het ras niet van ken. Ik plant ook elk jaar een chili maar deze zet ik in een pot en kan dan tijdens de zomer naar buiten. Ik heb opnieuw het watersysteem van vorig jaar geïnstalleerd. Ik moest wel alle buisjes even doorblazen maar ze lopen alweer door. Ik was best wel tevreden over het systeem en is erg handig als je niet elke dag kan water geven!

Ik bracht uit het tuincentrum ook nog wat courgettes en butternutpompoenen meet. Ze mogen nog een weekje in de serre blijven en dan zou ik ze volgend weekend graag uitplanten. Ik kocht ook wat knolselder en die staan bij de sla en een aantal onder het klimrek voor de pompoenen.

Het was ook bonentijd, ik heb een zestigtal klimbonen gezaaid, allemaal van het ras Cobra. Het zijn zeer lekkere fijne boontjes (zonder draad!) met een hoge opbrengst. En dat is nodig hier want wij houden hier allebei erg van boontjes!!

dsc00199_zpsgkqtpoce
Cobraboontjes zaaien

De kolen die ik een hele tijd terug zaaide, mochten eindelijk naar buiten. Ik had ze in de serre altijd netjes per soort gezet maar bij het planten, liep het mis. Ik heb dus geen enkel idee waar de spitskool, bloemkool of broccoli staat… Typisch! De nieuwe lading kooltjes die ik enkele weken geleden zaaide, samen met de venkel, heb ik in individuele potjes gezet.

De bieslook en peterselie mogen vanaf nu ook buitenspelen, binnenkort kunnen we hopelijk kruiden knippen!

Maar ook altijd een mijlpaal: de eerste “échte” oogst! We kunnen vanaf nu radijsjes knabbelen en sla eten. Ik probeer ons vanaf nu constant van sla te voorzien tot de winter. Helaas zijn de luizen ook alweer op de hoogte gebracht!

Ben je benieuwd naar meer oogst, neem dan een kijkje bij Our Happy Acres, waar een groot aantal bloggers hun oogst showen! En vergeet ook niet te kijken hoe de tuin er nu bijstaat.

Busy times over here! I was really excited to plant out the tomatoes in our greenhouse. I also sowed our beans but the most exciting part is always harvesting, right?

We had our first “real” harvest: radishes and salad. The plan is to have salad for the rest of the year, right up to winter. Too bad the aphids knew about the party too. They are pretty early this year… It adds some protein to our salads, haha!

For more harvest pictures and stories, head over to Our Happy Acres and do not forget to take a look at how my garden looks like at the moment.

4 gedachten over “Harvest Monday + tuindagboek week 17 (april 2017)

  1. I try for salads all year long but it never seems to happen. No lettuce yet this year but I did find that shredded Brussels sprouts make a great slaw. I get a lot aphids in my garden too, extra protein indeed!

    Like

  2. Having salad all year is a great goal. I always have problems with lettuce that handles the heat, so I often have to have cucumber and tomato salads instead. I’ve got an aphid party going on in my garden too!

    Like

  3. Your tomatoes, peppers, and eggplants look so happy in the greenhouse. And your lettuce and radishes look lovely. My lettuce seedlings bolted before I could get them in the ground, but luckily the spinach are still waiting patiently to be planted.

    Like

Geef een reactie

