Harvest Monday + tuindagboek week 20 (mei 2017)

English below.

Ik ben er een weekje tussenuit geweest en de tuin leek wel ontploft op die dagen! De tomaten leken wel verdubbeld in volume en lengte, de boontjes waren allemaal opgekomen, de spinazie stond dik in de rijen… Een leuke thuiskomst, in elk geval. Vertrokken met nachtvorst en toen we terug waren, leek het wel of de zomer het had overgenomen!

dsc00498_zpsigkvezja
serre half mei
dsc00499_zps77yji5zn
de green zebra blijft wat achter op de rest van de tomaten
dsc00507_zpsw28bytiu
costoluto di genovese is de eerste die bloeit
dsc00514_zpsgjjqdsfc
een eerste bloempje in de peper

Dat zorgt natuurlijk voor veel ‘werk’, de tomaten moesten nodig gediefd worden bijvoorbeeld. Telkens als ik zo’n dieven (=een okselscheut) weg neem, kijk ik de rest van de plant ook na. Deze week waren de planten al fors genoeg om hun onderste bladeren weg te nemen. Zo hangen die niet op de grond en kan de plant minder snel gaan schimmelen. In de loop van het seizoen ben ik eigenlijk elke week wel wat aan het snoeien aan de tomaten. Ik laat ook liever geen blad tegen de ruiten van de serre aan groeien (veel condens!) en omdat ik ze zo dicht plant, moet ik ze sowieso wat meer intomen. Als je de tomaten wat ruimer plant, heb je minder werk… Dat betekent niet dat je ze niet moet verzorgen, ik zou toch aanraden om elke week te dieven. Let er wel op dat je ook planten hebt die je niet moet dieven, zoek daarom altijd even wat voor soort tomaat je hebt. In het Engels heten tomaten die je niet moet dieven: determinate of bush tomatoes. In de meeste gevallen gaat het echter om ‘gewone’ tomaten (indeterminate of vining tomatoes) en die moet je in het microklimaat van een serre toch echt wel wat beperken want voor je het weet, heb je een oerwoud van tomaten met helaas een oogst die niet evenredig is aan de grootte van de plant!

Mijn klimbonen Cobra waren voldoende gegroeid en mochten nu al buiten spelen. Ik heb er een zevental per stok uitgeplant. De zomer is nu echt helemaal in zicht! In het midden van het bonenveldje staan nu ook nog wat verschillende soorten sla.

Ook op het bedje van de slagroenten, heb ik nog wat sla en andijvie uitgeplant. De bak met de zomerframbozen heb ik ook wat opgeschoond. Ik heb ongeveer 75 procent van de nieuwe scheuten verwijderd. Het ziet er nu veel luchtiger uit en hopelijk neemt de luizenplaag hier wat mee af…

Hoewel ik tot nog toe erg tevreden ben van het seizoen, kan niet altijd alles lukken. Ik moet jullie het overlijden melden van de snackkomkommer in de kas… Ik twijfel of hem nog zal vervangen. Komkommers lijken het hier nooit erg goed te doen, helaas.

En zoals elke week werd er ook geoogst: tweetal porties radijsjes, een aantal kroppen sla, wat rucola, heel veel spinazie en de eerste aardbeien! De sla verdween tussen en naast de boterhammen en in een lekkere caesar salad. Van de spinazie kon ik zelf een soort visstoofje eten met gegrilde makreel (geïnspireerd door mijn trip naar Portugal) en gisteren aten we met ons twee pasta met spinazie… De radijzen halen zelden de keuken. We genieten nu dus al met volle teugen van wat de tuin ons aanlevert!

Wil je meekijken in de moestuinen en keukens van overal ter wereld, neem dan een kijkje bij Our Happy Acres!

After a short trip to Portugal, I came back to a lush garden. The difference could not be any bigger, I left when it was still freezing (and me thinking: “Oh no, I shouldn’t leave the garden when it needs me the most” – I admit, I do think things like that) and came back to almost summer-y weather! The temperature had gone up and almost even more importantly, it had rained! The beans were alive and kicking and the tomatoes had almost doubled in size.

Exciting times in the garden at this time of the year! And the harvests keep coming in. This week we harvested a good bunch of radishes twice, two lettuce heads, a lot of spinach and the first strawberries! The salads brightened up our work lunches and we ate a caesar’s salad for dinner.

Part of the spinach went into a fish stew with some grilled mackerel and the rest went into a pasta dish. The radishes barely make it to the kitchen, as well as the strawberries. It’s great to be eating our own veggies and there is only more to come!

For more spring harvests and dishes, head over to Our Happy Acres!

3 gedachten over “Harvest Monday + tuindagboek week 20 (mei 2017)

Geef een reactie

