Droog, droger, droogst…

(English below)

Jeetje, hoe heet was het niet de voorbije week. Helaas niet echt mijn ding, temperaturen boven de 25°C… Mijn dagtaak bestaat uit water drinken, te veel zweten en zuchten, heel veel zuchten. Ik heb wel geregeld water gegeven en dat was nodig om geen oogst te verliezen.

Behalve dat ik vooral aan het afzien was en ik dan nog eens met water moest zeulen (in de eigen tuin maar ook in de tuin waar we 2 weken moesten op babysitten), vinden sommige groentes het wel fijne temperaturen. Alles gaat razend snel, ongeveer alles heeft al zeker een voorsprong van 2 weken op vorig jaar!

Ik ben wel te tam geweest om al over de herfst te denken dus is er helemaal niks gezaaid. Oogsten dat heb ik wel gedaan, en hoe!

Ik kan net als vorige week en de week daarvoor een nieuwe groente voorstellen: de koolrabi. Niet alleen nieuw voor dit jaar maar ik het zelfs nog nooit gegeten. Het eerste exemplaar ging in een koolsalade en viel heel erg in de smaak bij mijn vriendin. Een tikje kool en een tikje radijs in één. Zoiets!

De tweede primeur voor deze week: bloemkool. Het is een schoonheid geworden, al zeg ik het zelf en ook erg lekker!

En het wordt nog zomerser, ook de eerste boontjes werden geoogst. Ik teel dit jaar opnieuw Cobra en die ontgoochelen nooit. Op vrijdag nog maar enkele boontjes (deze gingen in een rode curry met vers geoogste Thaise basilicum en een paksoi van vorige week, heerlijk! Gisteren vielen er al meer bonen te oogsten, ik denk dat de zomer er helemaal is!

Ook de courgettes en frambozen waren opnieuw van de partij. De frambozen zijn nu echt op hun hoogtepunt, superlekker en sappig!

Ik kon ook nog wat sla oogsten, één van de slaplanten wilde omhoog gaan schieten dus die werd eerlijk verdeeld tussen ons en de kippen.

Voor meer oogst, neem een kijkje bij Dave!

It was incredibly hot last week. I don’t function all that well in hot temperatures but the garden seemed to love those temperatures with some water every now and then. I had to water a friend’s garden as well, so I didn’t do much besides watering and harvesting. Just like last week and the week before, I can present some new vegetables this week.

The first new veggie is kohlrabi, not only the first kohlrabi for this season but the first one of my entire life! The taste is interesting, I think it tasted a bit like a cabbage and a bit like a radish. It really hit the spot in the household, so it’s definitely a keeper!

Another new vegetable for this season: cauliflower. It’s a really beauty and it was delicious as well.

And even more summer-y: beans! The same variety I grew last year, Cobra does not dissapoint. On Friday I could only harvest some beans (they went into a red curry with some of last week’s bok choy and freshly harvested Thai basil), but yesterday it was already a more substantial harvest and more to come…

This week we harvested some more zucchini and raspberries. The berries are at their peak, they are big, juicy and really yummy!

I also harvested some salad, one of the heads wanted to flower so it was divided between us and the chickens.

For more harvest, check out Dave’s blog!

12 gedachten over “Droog, droger, droogst…

  1. Een leuk en lekker receptje voor koolrabi …
    Schil 1 koolrabi (per persoon) en snijdt ze in blokjes. Snipper 1 kleine ui (sjalot) en 100g champignons (per persoon) in plakjes. Verwarm 1 el olijfolie en wok de ui, de champignons en de koolrabi. Breng op smaak met peper en zout. Hak wat kervel, peterselie … fijn en meng hem met de (soja)room. Voeg de room toe in de wok, eventjes opwarmen en dien op. Smakelijk ! ( soms mengen we ook currie door deze bereiding !)

    Like

Geef een reactie

