Dagje bbq’en op verplaatsing! (met recept)

Vorige zaterdag werden we door Santa Maria (een kruidenmerk) en njam! (een kookkanaal in Vlaanderen) uitgenodigd om te komen barbecueën met Jeroen De Pauw. Jeroen is in Vlaanderen een bekende kok die al een aantal programma’s op tv heeft gepresenteerd, waaronder een bbq-programma. Dat moesten we geen twee keer gevraagd worden!

Ruim om tijd vertrokken want op de Brusselse ring rijden, is nooit echt een plezier… We moesten naar een deelgemeente van Boutersem wat voor ons al een exotische bestemming is. Het bleek een geweldig boerenhol, “Amai, bestaat dat hier zo’n verlaten dorpkes? Ik dacht dat we dit alleen in West-Vlaanderen en Limburg hadden!” (ja echt, ik mag dat zeggen, ik ben zelf gemaakt uit West-Vlaamse klei, sorry Limburg)

De reis was dus al een klein avontuur en toen moesten de verwennerijen nog beginnen. De locatie was leuk met zo’n mooie tent en een bar uit paletten, waar ons al direct enkele cocktails werden voorgesteld. Ik ben normaal nog niet zo van dat alcohol drinken voor het donker wordt maar wat was dit lekker zeg. Een drankje op basis van rabarbergin en nog allerlei ingrediënten (tovenarij, dat cocktailgebeuren) en een “Dark & stormy” voor mijn lief.

Voor ik helemaal zat kon worden, zijn we erin gevlogen. Een njam!-schortje werd ons voorgebonden en enkele vrijwilligers mochten Jeroen al meteen assisteren. Een assortiment aan Webers werd aangestoken (enkele gasbbq’s maar ik zag ook de Summit Charcoal Grill voor het eerst aan het werk) en die Jeroen vloog erin als ware het een echt chef (ah ja, het IS ook een echte chef, wat een verschil met mijn trage handelingen in de keuken). Een echte sympathieke kerel, dat ook nog, die daar kolen, kruiden en ajuinen snijdt aan een geweldige snelheid (het lag niet aan zijn Porsche-mes, zei hij, hij is dan nog eens grappig ook!) die en passant nog allerlei tips en technieken meegeeft. Ik had me al op de Brusselse ring gewaagd om naar deze chef te komen kijken en toen hadden we nog niet geproefd.

Niet veel later werd er ons allerlei lekkers voorgeschoteld, vergezeld van wat drankjes (ok, veel drankjes). Had ik al gezegd dat ze ons daar nogal in de watten hadden gelegd? Jullie mogen even mee watertanden…

dsc00628_zpsr8yuee7q
Gegrilde sla en halloumi en een yoghurtdressing, recept hieronder
dsc00632_zps2febnm3f
Aziatische onglet met zoetzure groentjes
dsc00640_zpsr2dcp81s
Gegrilde king crab-poten
dsc00639_zpsiwjcw4w5
The chef at work met de gebakerde zoete aardappel
dsc00641_zpsjaq0wxfw
Ik had het al bijna op voor ik een foto nam: zoete aardappel, lamsbout en een heerlijke coleslaw
dsc00642_zpsqcwwrgsy
Mango op de gasser
dsc00644_zpsyvzzi3wz
Gegrilde mango in chilimarinade met zure room

Wat mij het meest is bijgebleven is de gegrilde sla met halloumi en het dessert op basis van kort gebakken mango. Het receptje van gegrilde sla staat hieronder en ik hoor jullie al bijna denken: “Sla? Op de bbq?” JAAAA! Ik had het wel eens zien voorbijkomen op blogs en Instagram maar ik dacht eigenwijs dat het nu toch niet zo lekker kon worden want sla, tja, dat blijft sla. Daar zit niet altijd evenveel smaak aan, toch? Mis! Het werd geserveerd met een lekkere yoghurtdressing (ik probeer het recept te reconstrueren maar ik had net mijn rabarbergin binnengekapt…). Wat ik me zeker wel herinner dat het ongeveer in een kwartiertje klaar was, voorbereidingen inbegrepen.

Na afloop van al deze lekkernijen, kregen we nog een koffertje met allerlei rubs, marinades en kruiden, dus zul je deze nog wel vaker zien langskomen.

Recept: Gegrilde sla met halloumi en yoghurtdressing

Ingrediënten voor 4 personen als voorgerechtje:

– 4 little gems (mini Romeinse sla)
– een zakje Santa Maria BBQ Rub Herbs (verkrijgbaar bij o.a. Delhaize)
– volle Griekse yoghurt, ongeveer 200 ml
– een pakje halloumi (een erg vaste schapenkaas, is behoorlijk zout, dus geen zout toevoegen!)
– een handje fijngesneden verse kruiden, o.a. munt en bladpeterselie
– een flinke teen look
– olijfolie
– peper en zout

Snij de sla overlangs door, laat hun poepke eraan zodat ze niet uit elkaar vallen. Kruid met de BBQ rub en besprenkel met wat olijfolie.

Kruid de yoghurt met flink wat peper en zout, geraspte of fijngesnipperde look en de verse kruiden.

Gril de sla en de halloumi op de barbecue. Serveer warm en geef er een lepel yoghurtdressing bij.

 

3 gedachten over “Dagje bbq’en op verplaatsing! (met recept)

Geef een reactie

