Denken aan de herfst…

(English below)

De zomer is nog maar goed begonnen en we moeten nu toch al wat verder kijken… We zijn volop aan het oogsten en straks komen er gaatjes vrij en als je in de herfst en winter nog wat wilt eten, moet je er nu toch echt aan beginnen. 

dsc00653_zpstrqo0b4p

Vorige week kreeg ik ’s avonds een telefoontje van mijn baas en wat doe je dan, zo snel mogelijk opnemen natuurlijk… “Ik ben aan het wandelen en zie hier ‘gratis preiplanten mee te nemen’ en ik moest aan jou denken… Neem ik ze mee?” Dat was uiteraard niet het telefoontje dat ik verwachtte maar: “Ja!” Dus ging ik de dag daarna naar huis van kantoor met een emmertje vol preiplantjes. Die heb ik geplant zoals ik mijn zomerprei heb geplant, enkel iets verder uit elkaar. Ik heb eerst wat compost toegevoegd, die was nog niet zo rijp als ik zou willen maar het zal moeten volstaan. Die compost heb ik wat onder gewerkt en daarna een geul gegraven waar ik met mijn pootstok gaatjes in maak, op zo’n 15 centimeter van elkaar. Elk plantje mag in zo’n gaatje, tot aan het hart van de plant (daar waar het preitje zich “opsplitst”). Daarna doe je de gaatjes niet dicht maar geef je elke dag wat water (of deze week konden we de regen dat voor ons laten doen). De gaten slibben nu toe en pas later, als de planten al wat aan de groei zijn en wanneer hun hart dus hoger komt, kan je de geul dicht beginnen maken.

Verder heb ik ook venkel, bloemkool, broccoli, koolrabi, paksoi, sla en andijvie gezaaid. De meesten zijn al boven komen piepen en zullen ergens in de loop van de maand uitgeplant kunnen worden. De meeste kolen zal je nu toch echt nog moeten zaaien als je nog voor de winter wilt oogsten.

We moeten niet enkel verder denken maar vooral geniet van wat de tuin ons nu biedt. Eind juni, begin juli staat de tuin er op zijn best bij, vind ik, dus ik geniet met volle teugen! Nu we al een aantal weken niet vaak meer naar de winkel moeten om verse groenten, zijn we helemaal blij natuurlijk!

Ik kon deze week elke dag frambozen en boontjes oogsten. Nog geen grote hoeveelheid bonen en de frambozen zijn wat op hun retour dus die hoeveelheid krimpt opnieuw tot elke dag een handje vol…

Ik had alweer een bloemkool, geen straf, we eten dat hier erg graag! Het was niet zo’n beauty als vorige week, ik had een dagje te lang gewacht, denk ik. Met de broccoli durfde ik hetzelfde risico niet lopen dus meteen maar geoogst voor ik hem als boeket kon gebruiken! Hij was veel kleiner dan de vorige broccoli, daar zal de hitte en droogte van afgelopen tijd wel mee te maken hebben.

Uiteraard weer wat courgettes, zoals dat hoort in juli. Nog geen overrompeling van courgettes voorlopig, gelukkig maar!

Voor de rest wou ook de andijvie schieten, hoewel ze nog erg kleine kropjes waren. Dat is het risico als je zo vroeg op het jaar zaait. Andijvie wordt best na de langste dag gezaaid, dan is de kans op doorschieten veel kleiner.

De eerste aardappelen hebben ook het licht gezien. Heerlijk! Ik zou zo een bord kunnen opeten met enkel wat gestoomde nieuwe aardappelen, zalig! Ze zijn wel wat kleiner en met wat minder dan vorig jaar. Ik vermoed dat ik ze niet voldoende water heb gegeven…

Voor meer oogst, neem een kijkje bij Our Happy Acres en doe misschien zelf eens mee?

Even though summer has just started, it’s definitely time to start thinking about fall crops. So I’ve sown a number of cabbages, herbs and greens. I’ve also planted some leeks, which I got from my boss. She called me one night and said she found some plants with a sign saying “free leek plants”. Not the call you expect from your boss on a week night, right?

Anyway, you’re here for the harvest I have to show. I’ve been harvesting beans and raspberries almost every day. The number of beans is increasing every day but the raspberries are on their detour. Still more to come but the amount is definitely diminishing.

I harvested another cauliflower, which is no punishment but it wasn’t such a beauty like last week. I harvested it a few days late, I think. The broccoli was really small but had to be harvested if I didn’t want to end up with a boucquet of broccoli. The broccolis I harvested a few weeks ago were much bigger, I guess the heat and drought are to blame.

The zucchinis were loving the warm weather, so we get a steady supply from them, as it should be in July.

The escarole wanted to started flowering, so I had to harvest them as well, they were not mature yet but tasty. Here  I also have myself to blame. Endive salad is better sown after the longest day, which makes it less prone to start flowering.

And my first potatoes so the light as well. They are small but incredibly tasty, I could eat a plate of those new potatoes!

Take a look at Our Happy Acres and maybe join us for Harvest Mondays!

8 gedachten over “Denken aan de herfst…

Geef een reactie

