Het jaar van de sperzieboon

English below.

Ik zal beginnen met me te excuseren. Het spijt me maar er volgen expliciete foto’s van mijn bonen. Ze staan, denk ik, in elke foto… Momenteel gaan de bonen heel hard. Ga je de dag erop kijken en denk je dat je geen mandje of vergiet nodig had? PEEEEUT, daar zijn die bonen alweer!

Pas op, we klagen niet! We zijn gek op bonen maar ik kan ze 3 keer per week eten maar dan is toch echt wel genoeg. Dus af en toe verdwijnt er al een pakje naar de vriezer. Dit gaat hier zo: lichtjes stomen, afkoelen, uitlekken, vacuüm trekken en de vriezer in! Op deze manier bewaren de boontjes erg goed en kunnen ze na het ontdooien met een uitje gestoofd worden. Voor een slaatje zijn ze na het invriezen niet meer geschikt, ze worden toch wat slapper…

De tomaten doen het nog steeds erg goed. Er gaat ongeveer overal wel tomaat door, elk slaatje, elk stoofpotje… Deze week vond ik het ook tijd voor een pan tomatensoep met versgebakken focaccia (mét tomaat), heerlijk vind ik dat. Ook bij 30 graden, de vreemde blikken van mijn collega’s neem ik er wel bij!

Verder kwam er ook nog venkel uit de tuin, enkele aubergines en courgettes. Deze werden allemaal geroosterd in de oven met een kruidentuiltje van basilicum, tijm en rozemarijn. Om de twee weken maken we wel iets gelijkaardigs en je kan dit op allerlei manieren gebruiken: couscoussalade, door de pastasaus, gewoon op je boterham… De groentjes bewaren gemakkelijk een kleine week in de frigo dus je kunt dit makkelijk in het weekend maken voor je doordeweekse lunch!

Ik heb ook weer heel wat prei geoogst. Lekker gestoofd met veel tijm, een echte lekkernij!

Verder kreeg ik van mijn schoonbroer valappels, vol goede moed ben ik er aan begonnen maar het leek toch meer een natuurdocumentaire dan een kooksessie. Ik heb er uiteindelijk toch een pan appelmoes aan overgehouden!

En nu… Moet ik waarschijnlijk alweer bonen trekken! Tot volgende week en neem intussentijd een kijkje bij Our Happy Acres!

I’m harvesting A LOT OF beans at the moment! Every time you think you won’t need a basket because it was only a day ago since you harvested all of the beans… Yeah, there’s more beans! I’m not complaining though, we really love them here but still, I draw the line at 3 times beans a week for dinner. So we’ve been preparing some packets for the freezer: steaming and vacuum sealing.

The tomatoes are delivering as well, I think I’m throwing tomatoes in every dish and I made the first tomato soup of the season. I get weird looks from my colleagues when it’s 30+ degrees celsius but it was still really tasty, especially when accomponied with some fresh focaccia bread (with tomatoes hehe).

I harvested some fennel, eggplants and summer squash as well. They all went into the oven with some onion and tomatoes (what did you expect?) with lots of herbs. Once grilled, they keep a small week in the fridge. Ideal for meal prep during the weekend and adding to you lunches during the week: couscous salads, pasta, a sandwich, an omelette..)

I also harvested some leeks. They were prepared with lots of thyme and some butter… Delicious!

My brother-in-law gave me some fallen apples. When I was preparing these, it seemed more like a nature documentary really, I encountered all kinds of bugs and worms. In the end I was rewarded with a big pan of apple sauce!

Now I’m off to harvest some more beans… See you next week and in the meanwhile please take a look at Our Happy Acres.

4 gedachten over “Het jaar van de sperzieboon

  1. That’s a wonderful idea of roasting a bunch of vegetables in the oven to add to different dishes during the week. I would have never thought of that. And your focaccia bread looks delicious as do your pretty ribbed tomatoes. I’m actually going to try pressure canning beans for the first time this week.

    Like

Geef een reactie

