Tuindagboek: week 21 + Harvest Monday

Scroll down for the English version of Harvest Monday

Deze week werd er weer… gewied! Ik was ook vergeten pastinaak te zaaien dus daar heb ik op de valreep nog 2 rijtjes van gezaaid met een rijtje radijsjes ertussen. De rijen heb ik opnieuw gemerkt met wit zand want pastinaak zijn trage kiemers. Ik heb het er ook op gewaagd met zaad van vorig jaar. Normaalgezien moet je elk jaar nieuw zaad gebruiken voor pastinaak dus heb ik extra dik gezaaid met mijn oud zaad… We zien wel!

De prei heb ik aangeaard en heb ik een slokje netelgier gegeven. Netelgier zit boordevol stikstof en dat is ideaal om bladgewassen te doen groeien. Het is bovendien gratis! Niets dan voordelen, hoor ik je denken? Dan heb je het toch nog niet geroken… Die geur vergeet je nooit meer! Brandnetelgier maak je door brandnetels (niet-bloeiend) te mengen met water (500 g netels per 5 liter water). Doe dit in een grote fles of emmer (liefst iets dat je kan afsluiten voor de stank) en roer of schud dit mengel 2 keer per dag. Dit zal beginnen gisten en lichtjes bubbelen, na een 10-tal dagen is je brouwsel klaar. Je mag dit niet onverdund aan de planten geven, de verhouding is 1 op 10 water!!

Daarnaast was de rucola aan het bloeien, daar hebben de kippen van gesmuld. De spinazie en pluksla werd geknipt en verwerkt, hopelijk geven de plantjes nog enkele oogsten voor ze gaan schieten. Hier vind je mijn recept voor slasoep met spinazie of spinaziesoep met sla. Ik wou nog een nieuw half rijtje rucola zaaien maar ik had geen zaad meer. Note to self: een half rijtje is meer dan voldoende! De pluksla, spinazie en rucola werden eind maart al gezaaid.

Ook in de serre heb ik staan zweten. De tomaten moesten gediefd worden en ik had blijkbaar alweer enkele forse dieven over het hoofd gezien. De onderste bladeren van de tomaten heb ik verwijderd. Ik doe dit ook bij de paprika’s en pepers. De grootste paprika’s en aubergines heb ik al voorzichtig vastgemaakt aan de stok: een ruime lus rond de tak die je wilt opbinden zodat je plant niet schaadt wanneer de tak dikker wordt.

img_0944_zps7ndvsmvj

De basilicum zaaide ik al ruim een maand geleden en heb ik nu in de volle grond geplant in de serre. Ik heb ook wat Thaïse basilicum uitgeplant die ik kocht op de markt.

De eerste aardbeien begonnen te kleuren begin vorige week dus die kregen een strobedje en een vogelnet. Dat bleek nodig want enkele snoodaards waren al in de serre binnengegaan om daar de eerste rijpe aardbeien op te smikkelen…

img_0940_zpsrpejdtip

Deze week was ook de eerste week waarbij er variatie was bij het oogsten. Niet langer een aaneenschakeling van sla, pluksla, radijzen, andere sla, rucola, nog meer sla, nog veel meer rucola, oeps te veel rucola! Ik oogste een mooie paksoi en een handje peultjes. Zowel de paksoi als de peulen werden eind maart gezaaid en daarna half april uitgeplant. Deze oogst belandde in de wok.

Voortaan zal ik mijn wekelijkse oogsten ook even in het Engels vermelden (zie hieronder). Ik lees al lang mee met “Harvest Monday”, waarbij je foto’s en een woordje uitleg linkt naar de site van Our Happy Acres. Ik vind het erg leuk om te zien wat voor exotische dingen er soms geoogst worden (mango’s! limoenen!) of dat er plaatsen zijn op de wereld waar je sla helemaal niet kan kweken in de zomer… Mocht er voldoende animo zijn, kunnen we misschien een Nederlandstalige “oogstmaandag” beginnen.

HARVEST MONDAY – In English

This is my first time participating in Harvest Monday after months of reading other blogs. I had been harvesting different kinds of lettuces for weeks, as well as radishes and rocket. Late spring usually comes with the realisation that I’ve sown too much rocket and lettuce and this year is no exception. The rocket started flowering and was eaten by the chickens. The cutting salad (“Australian yellow”) had started to produce much more than we could handle and the spinach leaves were huge! When life gives you too much salad, you make soup 😉

This week was a week of firsts and a welcome change! I harvested the first bok choy and snow peas (bothe were sown at the end of March. This went into a Thai stir-fry.

img_0940_zpsrpejdtip

These were also the first strawberries that were not eaten by birds. I have put up the nets now, so the rest is all for me!

I hope to participate weekly with lots and lots of harvest. Most of my blog is in Dutch but I try to update my Instagram page frequently and my posts are both in Dutch and English. So feel free to follow me and comment on my page!

3 gedachten over “Tuindagboek: week 21 + Harvest Monday

  1. Your bok choy and spinach looks amazing. And your eggplant and tomatoes are way ahead of mine. My father adds lettuce to ramen noodle soups, just lightly braised at the end like other leafy greens.

    Like

Plaats een reactie